torsdag 22 december 2022

Novemberblues och decemberflytt

 Det har varit en mörk november. Snön har koncentrerat sig till södra Sverige, men nu i december har det även snöat här i norra Sverige som sig bör. 
Jag brukar hålla på traditionerna och låta bli att tända ljusslingor före den 1 advent, men förstår de som inte kan motstå att pigga upp husfasader och granar redan under allhelgonahelgen. 

Vi har flyttat från vår födelsekommun och bor nu i residensstaden i Västerbotten. 
Det har inte varit utan vånda, men efter att ha bott här i två veckor så har vi faktiskt  upptäckt vissa fördelar med staden framför landet: Det är lättare att använda sig av kollektivtrafik och mer utbud av kulturaktiviteter. Samt att man slipper skotta snö när man bor i en hyreslägenhet. 

Nackdelar finns det förstås också: Det är inget utrymme för alla vävstolar, stickmaskiner och allt slöjdmaterial här i lägenheten. Så det har inte blivit så mycket slöjdande för mig de sista veckorna.

Jag har dock lyckats få med mig lite garn ur förråden och krokat en mössa och ett par vantar. 



Nu har jag återanknutit till handstickningen och tränar på briochestickning. Det är lite pillrigt att komma på rätt varv. Jag tar hjälp av youtube för säkerhets skull. Men modellen är min egen och ännu ej provad på något barnbarnsbarn. Stickade bara på och det ville bli en slags hätta. 






  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar