tisdag 1 november 2022

Så försvann även OKTOBER i dimmorna

 I min barndom brukade det bli vinter i oktober, men denna oktobermånad år 2022 så kom det bara ett tunt lager snö som snabbt tinade bort och det blev regningt och blött igen. 
Men månaden har också bjudit på både  vackra soluppgångar och solnedgångar. Även norrsken som jag tyvärr missat att fotografera. 

Jag har spenderat en del tid i vävstugan, även utanför våra ordinarie måndagsträffar. Det blir sanningen att säga lite effektivare vävning när vi inte är så många som vill sitta vid kaffebordet och dryfta våra eventuella hälso- eller andra problem. Det är för den skull inte oviktigt med pratstunder vid kaffebordet, men eftersom jag hade lovat min dotter att väva en matta så kände jag att det var för få måndagar kvar till den 1 december när flyttlasset går till nästa bostadsort. 

Corduroymattan blev klar häromdagen och nu väver jag en annan rolig matteknik. 
Garnet jag amvänt är  åtta trådar växtfärgat tvåtrådigt ullgarn som har legat i en korg ute på loppisbron. så länge att humlorna hann bygga bo i korgen och tugga av flera härvor. Jag har ägnat många kvällar åt att knyta ihop trådarna , och lyckligtvis syns knutarna bara på baksidan av mattorna. 

Garnet är färgat av olika löv och lökskal. Kanske det blev omöjligt att motstå för humlorna?













I övrigt har jag mest stickat tjocksockar till familjen. Skaften är stickade av olika snuttar handspunnet garn som inte räcker till något annat. Det är en perfekt sysselsättning när en vill slappa framför TVn, men ändå känna att det blir något nyttigt gjort. 

Några utställningar har jag också hunnit med.
En snabbtitt på textilutställningen "Maskor och Makt" på Sara kulturhus i Skellefteå 

och en utställning av Stig Lindbergs design på Västerbottens museum i Umeå.
Visste faktiskt inte att vår servis Birka var designad av Stig Lindberg. Nu är det inte så många koppar kvar dessvärre, men några tallrikar och karotter lever än. 


Har också njutit av Kaffet med Olof Wretling på Nordanåteatern tillsammans med ett par av döttrarna och 395 andra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar