onsdag 31 oktober 2018

Varptryck - ett sätt att ge sin väv ett personligt motiv.

I lördags fick jag tillfälle att besöka  Norrbottens län. I Arvidsjaur finns Vävföreningen Kulturarvet , och de hade önskat en workshop i varptryck.
 Inte för att jag känner mig som någon expert i det ämnet , men jag hade förberett ramar med bomullsvarp, och deltagarna hade redan klart för sig vilka motiv de ville trycka, så det var lätt att komma igång. Jag har tryckt på färdigvävt tyg i "mitt tidigare liv" och hade förutom tryckfärg också med mig några ramar med färdigt mönster. Men de flesta av mina screentrycksmotiv var för detaljerade för att fungera på varp.
 Det var ett härligt gäng i olika åldrar som hade mött upp. Valet av motiv speglade i flera fall var deltagarna hade sitt hjärta.
Föreningen har också vävning med barn i vävstugan under vissa tider. Förhoppningsvis kan de inspirera barnen till att trycka på varp i sina små bordsvävar. Tekniken lämpar sig ju bäst i tuskaft , som är den teknik som kan vävas på de vävstolarna.
 Det ska bli roligt att se det färdiga resultatet efter vävning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar