onsdag 31 oktober 2018

Mer ull till folket!

Nu när jag inte längre har egna får , så blir det mer sällan jag får tillfälle att grotta ner mig i nyklippt , färsk ull. Men förra lördagen kom Madeleine och hennes mamma och ville låna kardmaskinen några timmar.



De hade med sig mängder med härlig ull i olika kombinationer.

 Jag har varit väldigt skeptisk mot texelull, men den jag fick testa nu, gjorde mig mer vänligt insälld. Den var faktiskt helt ok att spinna och sticka av. Jag spann av några olika sorter, och kände att det förstås var skillnad på den och gotlandsullen, men den har nog ett användningsområde bortom som stoppning av olika föremål. En liten provlapp av tre olika sorters ull . Den vita är texel ( ev med någon inblandning av finull..)
Jag hoppas verkligen att den nybildade ideella föreningen ULLVILJA blir framgångsrik i sin strävan efter att främja och utveckla den svenska ullen, så fler ullproducenter kan få betalt för sin ull, och den slipper hamna på soptippen. se artikel i SvD. ULLVILJA har också en grupp på Facebook. Ifall du är intresserad av att följa debatten , så kan du gå med i den, och i föreningen för att hjälpa till och stötta den svenska fårnäringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar