onsdag 14 november 2018

Årlig Stockholmsresa

I samband med Riksvävarnas ordförandekonferens, så brukar jag åka ner till Stockholm någon dag tidigare för att hinna träffa mina flickor som bor där, samt titta på intressanta utställningar.
I fredags var det dags igen, och vi hann avverka tre museum på samma dag.
Först gick jag till Etnografiska där en intressant utställning om fjädrar pågår.
Förutom att titta på föremålen kan man också se på en film där Tim Mårtensson- Nordens enda plymmakare- tillverkar fjäderprydda hattar till bl.a. hovet och teatrar.

Det finns förstås mycket annat spännande på Etnografiska museet. Bland andra föremål så känner jag igen teatermasker som liknar de jag sett på Barong-dansarna på Bali.  

Hann också se en liten film om mola-teknik. 

Nästa besök var på det nyrenoverade Nationalmuseum. Det var också en positiv upplevelse.
God mat i restaurangen också. 
Där finns konst från olika tidsepoker och även konsthantverk i form av möbler och andra föremål.

Innan de stängde så hann vi också in på Moderna där bland andra samerna Anders Sunna och Britta Marakatt Labba har några av sina verk .Det skulle förstås ha behövts fler dagar och mera tid för att kunna ta till sig all konst på dessa platser. Men nu var tiden begränsad och jag fick begrunda det jag såg i efterhand.
Söndag eftermiddag besökte vi även Hallwylska museet där krubbor från Krakow visas fram till den 27 januari. Dessa skapelser frambringade både beundran och förundran över vad en 91-åring kan åstadkomma av godispapper, hantverksskicklighet och mycket tålamod.
Stora och små krubbor med tinnar och torn som tävlat i olika klasser och vunnit priser.
Mer finns att läsa om denna tradition här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar