fredag 26 april 2013

Inspirerad av gamla kläder.

I samband med Västerbottens Läns Hemslöjdsförenings årsmöte i Nordmaling besökte vi Hembygdsmuseet i Nordmaling. Det var en välordnad gård med trevliga utställningar av bland annat en mängd textilier. Jag blev särskilt förtjust i en dräktklänning i rött.
Hade inte möjlighet att känna på kvalitén - den var bakom en glasvägg, men jag tror att den var av ull och blev inspirerad att väva något liknande.
Jag hade åtta hekto av Bergås kostymgarn 6/1 liggande. Det såg ut att vara vältvinnat och passande till varp.  Hälften av härvorna knöt jag för hårt på ett par ställen med en grövre tråd,  så att färgen inte skulle tränga in där, för att få vita strimmor i varpen. 
Jag färgade med syrafärg från Färgkraft i två röda nyanser.
Till inslag valde jag det tunnare klänningsgarnet 11/1. Även det från Bergå. Det fick en djupröd färg. 
Dom vita strimmorna kommer lite oregelbundet, men jag blev rätt nöjd med resultatet så här långt. 
Jag väver i tuskaft med 70 trådar per decimeter. Det ska bli spännande att se hur det ser ut efter stampning.







3 kommentarer:

  1. Vilket jättefint tyg, ska bli spännande att se hur det till slut blir.

    Nu blev ju jag också inspirerad att väva med flamfärgatgarn, det är ju så snyggt!

    /Hanna-Kristine

    SvaraRadera
  2. Det ser ut att bli ett väldigt fint tyg. Kul att du tog till vara Bergsås ullgarner. De var mycke högre kvalité än dagen ullgarner. Det skall bli spännande att få höra hur du behandlar tyget innan du sätter saxen i. Lycka till och en trevlig Valborg. //MalinSj

    SvaraRadera
  3. Tack för ni gillar tyget.
    Tog ner väven idag. Tänker stampa det på "gammeldags vis". Hoppas att Vindelns vadmalsstamp fungerar, för det är mig veterligen den enda i länet. Men jag tänker testa en bit i torktumlaren för att se skilladen.

    SvaraRadera