söndag 2 juni 2024

Sommaren kom som en överraskning även i år.



Jag kunde inte motstå frestelsen att boka mig för ett par pallkragar och sätta lite linfrö. 
Nu får sommaren utvisa om jag har lika tur i år som när jag första gången sådde lin för 45 år sedan.
Här finns en redovisning från det året för de som är speciellt intresserade och vill pröva att så lin själva. 

Det är märkligt detta med tid. Hur snabbt den går trots att man numera är pensionär och borde ha ett tråkigt liv. Men icke! Det är fortfarande svårt att få tiden att räcka till allt som man vill göra. 

Jag har fortfarande så roligt och testar olika nya slöjdarter. Försökte få till en
grötslev med hjälp av ledarna i Carlskyrkans snickarcirkel. Det får mig att än mer uppskatta min mans fina kåsor som han slöjdat i yngre dar. (Ska visa bilder på dem vid ett annat tillfälle). 

Vi har haft en konstutställning med tretton av de boende i Gnejsenhuset som visade ett antal av sina alster. Flest var de som målat akvarell, men även andra bildkonstnärer och en del trä-och textilkonstnärer var representerade.

Dessa konstfärdiga  träobjekt har den skickliga grannen Lars Branzell gjort. Notera den stora skålen gjord av en stor vril. Ängeln ovanför spegeln är också fängslande. 


Berrys maskinbroderade tavla blev en favorit,

Nu har jag skickat en sista leverans av hattar till Boutique Gerd InezBoutique Gerd Inez i Gamla Stan. Det har varit kul att ha en återförsäljare i Stockholm och konstatera att denna design hållit i 20 års tid, men nu har jag tänkt att det får vara nog och har sålt merparten av mina hattstockar .   

Jag har också lämnat in några objekt till försäljning på utställningen på Slöjdarnas Hus i Vännäsby.
De handvävda halsdukarna är vävda av silke/ullgarn från Anita Ahlberg. 


Jag fortsätter att inspireras av Kawandi och varvar/kombinerar textilt återbruksbroderi med att läsa eller lyssna på bra böcker. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar