söndag 24 maj 2020

Nya tider - nya utmaningar- Utställning 2020

Inte trodde jag att det skulle få denna effekt, distanseringen från människorna som vi 70-plussare är tvingade - eller kanske jag ska säga rekommenderade - till. Efter en närmast manisk vecka med sömnad av väskor av olika vävda och broderade smärre bitar, och olika sparade tyger, så har min slöjdariver övergått till något helt annat. Jag frestades att tacka ja till ett erbjudande som kom i mitt facebookflöde: "Påbörja ditt skrivande i påsk". Det resulterade i sin tur i att jag accepterade att delta i en digital skrivarkonferens i mitten på maj.
Jag har länge funderat på om jag skulle kunna berätta om mina anmödrar. I första hand mormor och farmor. De har bägge haft olika utmaningar i sina liv. Olyckor, sorger och tungt arbete som så många andra i sin generation. Min farfar fick en utmärkelse för sin "röjdarbragd", men jag tror att utan sin fru skulle han knappast klarat det livet.
Det var enormt stenig mark som han hade att bryta,som man kan se på fotot, så visst kan även farfars historia vara värd att berättas, men jag känner att min uppgift främst är att belysa kvinnornas värld.Här kan man också ana att hästen hade en stor betydelse för familjen. 
Pärla heter hästen, som var farfar Petters ögonsten. 

Detta är bröllopsfotot taget i Skellefteå år 1894. Farmor Teresia är 19 år. Tyvärr så finns inte klänningen bevarad. Kanske det var ett lån från någon äldre släkting? Tror inte att paret hade några kontanter att köpa brudklänning för. 
Sommarens utställning "Anmödrars garderob" kanske inte blir så välbesökt i sommar på grund av den rådande situationen, men jag tror att det går utmärkt att hålla avståndet ute i f.d. höladan. 
Jag öppnar den i vilket fall som helst den 6 juni klockan 12.00.
Välkomna att besöka den och min slöjdbod på logen. Ring för säkerhets skull innan 070-3955094



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar