torsdag 7 maj 2020

Tunnbrödets Dag i coronatider

Nu har min slöjdareufori lagt sig något och jag försöker istället förkovra mig i andra "tekniker". Att använda olika verktyg för att mötas i realtid , men på distans till exempel. Vi har haft påskmiddag med barn och barnbarn via Zoom, såväl som Riksvävarnas årsmöte och träffar med Vävskälets medlemmar.
Jag har dock fortsatt att besöka vävstugan i Petiknäs varje vecka och vävt ut ett par gardinsvävar.

Faktum är att man arbetar effektivare när man är ensam med endast Radions P1 som sällskap. Men saknar ändå de fysiska träffarna med mina vävkollegor.
Skellefteälven nedanför Rengårds kraftverksdamm
Det kan ibland vara svårt att hålla humöret uppe, särskilt när vädret också verkar vara mot oss, men vi vet ju att det kommer en vår och sommar oavsett, och jag kommer att fira Tunnbrödets dag med att baka på lördag, även om det inte blir lika publikt som förut.

Jag lägger upp min gamla bakfilm så får ni lite bondska på köpet. Jag sörjer att vår dialekt inte används av den yngre generationen ( med några få undantag). Fast det verkade vara väldigt populärt att lyssna på min kusin Erik och hans låtar när Norsjöbygdens Berättare hade en föreställning: Bondska i Tal och Ton i februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar