fredag 20 april 2018

Virka mera..

Efter att ha inspirerats av Maria Gullberg på Textilfesten i Skellefteå blev jag tvungen att plocka fram min korg med virkade mormorsrutor. Hennes bok :Virkad mönstermagi finns att köpa på nätet för de som är intresserade. Man kan också provläsa den här .

Jag har sålt alla ponchos och koftor med detaljer av olika rutor - både vävda och virkade- som jag visat här. Men några olika varianter av virkade rutor ligger fortfarande oanvända i korgen.
Jag tycker att det svårste är att hitta ett optimalt sätt att sammanfoga dem.

Virka ihop blev lite klumpigt tycker jag.
Min mans moster  kunde konsten att både virka och sammanfoga.
Både fåtöljen och det virkade överdraget och gungstolsmattan är arvegods ifrån henne. 
Jag fick ta hjälp av Youtube., och hittade denna film som jag tyckte fungerade bäst. 

Sen var frågan hur man bäst sammanfogar dessa små vävda lappar. De är vävda av ganska tunt handspunnet  garn på den lilla plastramen Zoom Loom. Den finns närmast att köpa hos Limmo Design
Jag har försökt virka ihop dem , men blev inte nöjd med resultatet. Inte heller när jag försökte sy ihop dem. 
Bäst tyckte jag att det blev när jag stickade ihop dem med ett hålvarv mellan vare bit.

Men det tog en förfärlig tid och blev inte heller helt perfekt. Ponchon är dock mjuk och lagom stor att ha över axlarna när det är lite ruggigt väder.
Tar gärna emot tips från någon som hittat det optimala sättet att sammanfoga dessa vävda lappar. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar