tisdag 26 maj 2015

Studieresa med Västerbottensvävarna

Helgens trevliga resa till Västernorrlands- och Gävleborgs län tillsammans med medlemmar i Västerbottensvävarna gav mig inspiration till nya projekt.
Vi startade i fredags och besökte först Textilarkivet i Sollefteå där det visades Virkat! Sandra Magnussons virkade verk i sitt projekt Virkligheten, gav oss nya tankar om hur den tekniken kan användas.

Hon har bland annat virkat sin livmoder...
En annan avdelning på museet visade äldre virkade alster.
Detta fantastiska syskrin i form av en väska väckte också min beundran.
Jag har en förkärlek till syskrin av alla slag, men har aldrig sett något så vackert förut.
(Tar gärna emot sådana till min samling )
Efter en god natts vila med regnet forsande utanför stugan på campingen, så var det dags att bege sig till Forsa och Vävdagarna.
Några stora inköp blev det inte för vår del, eftersom hyllorna redan dignar av garn och trasor, men ett par påsar mattrasor slank med i alla fall.
Vid kaffepausen uppe hos vävföreningen Freja passade vi på att dela ut ett välförtjänt diplom till Barbro för hennes engagemang i bokprojektet Vyer och Vävar från Västerbotten .
 Boken kan köpas hos henne eller hos Västerbottensvävarna. Skicka ett meddelande på vår Facebooksida så skickar vi boken. På den sidan berättar vi också om våra planer för sommaren.
Vi har Öppna vävateljéer hos flera medlemmar i länet under augusti och en del upplåter också sina vävstolar med färdigsolvade vävar till de som vill testa att väva under sin semester. 
En pratstund hos våra kollegor i X-vävarna hann vi också med.
Medlemmar i föreningen Freja hade vävt möbeltyg bland mycket annat. Föreningen har 29 medlemmar och lika många vävstolar.....
däribland en vävstol med harneskutrustning som möjliggör fria mönster.
Ett besök på Forsa folkhögskola för att se deras utställning var förstås också inplanerat. 
Tyvärr var det inte tillåtet att fotografera, så jag kan inte visa några alster därifrån, 
Ett fälltäcke i gröna toner , efter inspiration av ett gammalt fälltäcke fastnade särskilt i mitt minne.

På vägen hem passade vi på att ta vägen förbi konstrundan i Nordingrå. Vi hann inte med alla 29 deltagare, men tillräckligt många för att imponeras av all konstnärlig kreativitet .

Sista anhalten var hos Viktoria som gjort denna fina matta.
Några loppis-skyltar frestade oss också att bromsa in, och jag hittade faktiskt ett litet syskrin. Inte i närheten lika fint som det vi såg på textilarkivet, men var i alla fall värt den tjuga som jag betalade.











1 kommentar:

  1. Så trevligt ni verkar ha haft det. Jag är avundsjuk att jag inte kunde vara med.

    SvaraRadera