fredag 24 augusti 2012

Gamla vävstolar - inte att förakta!

Nu har jag äntligen gett mig tid att sätta mig vid vävstolen en stund.
 Denna gamla stol står ute i en gles lada, så jag hoppas på en lång och varm höst. Den har stått i ett antal år och väntat på att min inspiration skulle rinna till. Jag tycker om den, trots att den är lite "sjekig". Fick den av en bekant från Bjurträsket,som hade tänkt slänga den, och skulle gärna vilja veta mer om dess historia. Har inte sett nån likadan någon annanstans. Den är inte hopsatt med kilar som är det vanliga, utan med skruvar av trä. Dessutom är bommen  justerbar i olika lägen. Sparar både plats och varp.

Fick en säck med torkat lin av en kompis, så nu tänkte jag väva in det i den glesa mattvarpen.

Tog ett plaströr till hjälp för att lättare skyttla in linstråna. 

Det kanske kan bli någon slags korg eller krukskydd till mina fula plastkrukor,
 Är mäkta stolt över denna  blomma som  var den enda knöl jag fick med mig hem från Holland i våras. 


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar