onsdag 11 januari 2012

Nytt år - nya möjligheter.

Ett nytt år känns för mig alltid som en chans att göra allting bättre.
Till exempel att få bättre kondition, bli mer organiserad, eller att bli en bättre medmänniska.
Att man sen inte lyckas med föresatserna, får väl tillskrivas dålig karaktär, för kort om tid eller att man helt enkelt bara är människa.
Som ett led i föresatsen att förbättra konditionen så har jag promenerat några dagar. Tyvärr så är den väg som jag har att tillgå trafikerad av tung trafik, som blåser lössnö i ansiktet. Men efter en dryg kilometer så kan jag ta av mot Mörttjärn, där trafiken är gles och jag kan ägna mig åt att planera framtida projekt i lugn och ro.
 Även om temperaturen inte understiger 10 minusgrader, så känns det skönt att ha ett par tjocka tvåändsstickade vantar på händerna. Garnet är från Wålstedts spinneri i Dala Floda, och passar förträffligt till  denna typ av produkt. Eftersom ullen färgas innan garnet spinns ( av svensk ryaull ) så blir det ett levande mönster utan att man behöver flera trådar. Man stickar ur samma nystan , en tråd från insidan och en från utsidan. Därav namnet - tvåändsstickning. Vill ni lära er så ta med er kompisarna och kom hit på en helgkurs - eller kolla in Youtube . Carin Appelkvist har producerat en CD som man kan köpa om man föredrar att lära sig hemma.
Sparkstöttingarna har jag låtit snöa över, till förmån för stavarna. Men ifall man vill komma fram snabbare så är ju en gammal, hederlig spark att föredra. Men dom har sagt mig att stavgång ska förbränna med kalorier. 

Mitt garnloppis verkar lite oåtkomligt just nu, men jag lovar att skotta upp vägen, ifall någon hör av sig och vill kolla utbudet. Men varma kläder rekommenderas till presumtiva kunder. 
Detsamma gäller för besökare i butiken och det som till sommaren transformeras till Cajsas Café.
Utbudet av hattar är ovanligt stort just nu, eftersom jag tagit hem dom från Magasin ÅTTA , som har sin slututförsäljning i dagarna.
Bilden tagen på  Magsin ÅTTA, Sundsvall  i december 2011. 
  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar