söndag 30 april 2023

Än är det vinter kvar....

 Vi har haft några soliga dagar på balkongen, men än håller vintern greppet om oss. Så att sitta inomhus och slöjda känns inte fel. 


 April månad rivstartar med Textilfest i Skellefteå och jag får oväntat hoppa in som workshopsledare i Västerbottensvävarnas ZoomLoom-workshop. Den ordinarie ledaren blev sjuk, och jag grabbade tag i min ZoomLoom-korg när jag fick höra den nyheten. Det gick över förväntan, men vi fick för få ramar när den andra gruppen kom trots att Limmo lånade ut alla sina. De flesta gick åt till första gruppen. Roligt att folk tyckte om det lilla formatet. Jag hoppas på fler tillfällen att hålla workshops.

Det kan tyckas vara ett steg bakåt för oss som har tillgång till vävstolar, men det ena utesluter inte det andra. Den lilla ramen passar bra att väva på framför TVn, och de går att sammanfoga på olika sätt.
Här har jag sammanfogat de vävda bitarna genom att sticka ihop dem på stickmaskin .

Västerbottensvävarna visade också vävning i vävstol. Lina uppmuntrade små och stora att våga måla på varpen. 

Fick möjlighet att väva i vävstugan hos Maria på Berghem. Det fanns mattvarp i en av vävstolarna som inte använts på flera år, så jag fick överta den vävstolen. Det känns så bra och hemtamt att få sätta sig vid en mattväv.


Jag blev verkligen biten av den japanska tekniken Sashiko när Karin demonstrerade den för andra gången på Hemslöjdföreningens textilkväll .
Fick till en liten väska.
Den behövde förstås någon form av förslutning. Vävde ett band av bomullstråd i Kumihimo. Delade det på mitten och drog in två snoddar från var sitt håll i öppningstunneln.

 


Traskvällen på Hemslöjdsföreningens lokal var trevlig och välbesökt. Det prövades både att sticka och sy med tandborstskaft, samt även Lockerhooking med trasor som enda material. Jag visade också hur man kan väva snoddar med Kumihimometoden som sen kan användas till att sy ihop till dynor eller grytunderlägg.




Ellinor informerade om invigningen av Gertrudsgården i Gräsmyr. den 4 juni. Alla hemslöjdsintresserade får lägga detta datum i kalendern. Där kommer att demonstreras olika slöjdtekniker bland annat Toothbrushrug. 

Jag fick tillfälle att besöka vävföreningen Vävrosen samtidigt med Vävarlyckan i Holmsunds medlemmar. Där visades många fina vävar, bland annat denna matta som vävdes på en kurs på Sätergläntan. 
Damastväv 

Den sista textilkvällen i Hemslöjdsföreningens regi för säsongen var Jolanda Snellenberg värdinna. Hon visade oss på ett pedagogiskt sätt hur man nålbinder och jag ville göra ytterligare ett försök att få kläm på den tekniken. Det lyckades inte så bra. Det är en av få textila tekniker som jag inte får till. ( se nedan). 

 Men det var roligt att se de yngre deltagarna fatta grejen direkt och sy av hjärtats lust. 
Avslutade april månad med att besöka ett stort loppis på Nolia. Där fanns mycket man inte behöver men också många fina gamla hantverk ( som jag inte heller behöver men inte kan motstå). 
Fastnar för en monter där en dotter säljer ut sin avlidna mors textila samling. Fina små broderade dukar från 50-eller 60talet kan man väl alltid ha användning för?













 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar