lördag 26 mars 2022

Mars - förändringens tid .

Helst vill jag stänga av allt nyhetsflöde från kriget i Ukraina. Har just nu svårt att se vad jag själv kan göra för att ändra på situationen i världen, och känner mest förtvivlan över att människan inte verkar ha utvecklats i positiv riktning under min levnad. 

För att inte deppa ihop fullständigt tar jag tag i de förestående förändringarna på hemmaplan. 
Vi avser att flytta ut ur det hus där jag bott de senaste 50 åren. till en mindre stuga på tomten. 
Vi ser fram emot att få hem vår dotter med man och fyra barn, som nu bor på Irland och  vi behöver göra plats för dem. 

Turligt nog har vi många uthus och flera stugor på tomten, så jag behöver inte lämna mitt stora intresse -att förmedla textil kunskap i praktisk utövning. Främst kommer det att ske under sommarhalvåret framöver. 


Att kunna arbeta med händerna är en välsignelse och så länge min hjärna och kropp fungerar kommer det att vara mitt sätt att sprida slöjdglädje. 

Vi har avslutat vårt handelsbolag efter 33 år och jag kommer i fortsättningen ha kurser och workshops i samarbete med studieförbund. 

Jag hoppas att de kommande månaderna kommer att räcka till för att utrymma allt material och alla maskiner och apparater som jag samlat på under alla år.  Den första juli ska vi ha rensat ut allt som inte får plats eller är av intresse för de nya hyresgästerna. 

Jag har börjat med att flytta alla tidskrifter med textilt innehåll som jag samlat. Vävmagasinet och olika stick -och handarbetstidningar och tidskriften Hemslöjd inte att förglömma.
De äldsta tidningarna är från 1920-talet. Då fanns tidningen Husmodern med tips till de av oss som var hemmafruar och hade skötsel av hus och hem som främsta sysselsättning. Den övergick alltmer till att bli en vanlig damtidning med kändisreportage innan den lades ned år 1988. 
Alla är välkomna att sätta sig ner och bläddra i de olika tidningarna och kanske hitta något projekt som inspirerar till skapande.
Här finns också material av olika slag . Förutom garn av naturmaterial finns även skinn och läderbitar och större och mindre tygbitar av både, lin, ull och bomull samt förstås mattrasor för er som vill väva äkta trasmattor. 


 

 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar