fredag 10 december 2021

Snart är det jul...

 ...och nu har vi fått riktig vinter. Det har varit kring -20 grader i veckor. Det är fördelar med kylan också. Det är vacket och snön är inte lika tung som när temperaturen är runt nollan. 



Åren går fortare och fortare och mitt garnlager minskar inte i den takt som vore önskvärt. Jag har sedan en tid förbjudit mig själv att köpa mer garn- möjligen kan jag göra någon bytesaffär. Och när jag går igenom mina hyllor och korgar inser jag att jag inte kommer att hinna använda allt garn även om jag stickar dag och natt.

Nu har jag haft en handstickningsperiod och det går ju betydligt långsammare att förbruka några mängder garn på det sättet. Men det finns så många vackra mönster på Ravelry så det går inte att motstå. Fast  eftersom jag är hänvisad till mitt befintliga lager så stämmer inte masktätheten alltid med det som står på mönstret. 
Och eftersom jag är en slarvmaja i vissa avseenden så fuskar jag bort att sticka provlappar ( men jag poängterar alltid vikten av provlappar för mina elever) vilket resulterar i att det blir fel storlek ibland. 

Det är dock ingen fara, för jag har barn, barnbarn och barnbarnsbarn i alla möjliga olika storlekar.

Nu senast har jag stickat en tröja i ett angorablandat garn efter mönstret Norbottenströjan av Nanoks
Den blev för snäv till mig. Vi får se vam som vill bli ägare.

Jag har också äntligen kommit mig för att sy av tyget jag vävt i hundtandsmönster. Det är vavt av Ankis merinolamull 17/2 och känns mjukt. Jag körde det i torktumlaren så det skulle bli tätt och varmt. Den är i storlek Xl och till salu för 3800.-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar