fredag 1 oktober 2021

Hösten kan också var härlig...

 September kan verkligen bjuda på vackra scenerier när den är på det humöret. 


I denna timrade lilla stuga har jag nu mitt "showroom". Välkoma att titta in. Hör helst av dig först.
tel 070-3955094

Startade månaden med att åka på studiebesök till Gallejaure med Västerbottensvävarna. Det är alltid lika roligt att besöka, och man upptäcker något nytt varje gång. Här bodde systrarna Karlsson och drev jordbruk in på 30-talet. Nu är det ett kulturreservat med sina många timrade byggnader och inredning och textilier bevarade som systrarna lämnade dem, Här kan ni se en film som gjordes medan alla tre systrar fanns kvar i livet.



På storhyllan i taket hänger detta fina fälltäcke.

Jag och Barbro sitter andäktiga och beundrar skaparkraften.
Bakom oss hänger handspunnet ullgarn från systrarnas tid. 

Vi har också börjat om att väva i vävstugan. Det är trevligt att få träffas som vanligt igen.
Vill du följa oss som väver så kolla på vår blogg för Vävskälet.

Skogen har alltid varit en källa för rekreation och inspiration.
I år har det också varit ovanligt svamprikt på tallheden. 
Karl.Johansvamp kallades såväl som de flesta andra soppar för kosopp i min barndom. Jag förstår verkligen korna att de ville till skogs i stället för att gå hem till ladugården, när de skulle gå hem från utängsbetet på hösten. Det var inte alltid lätt för oss barn som hade i uppgift att hämta hem korna att få dem att slita sig ifrån svampen. Men det är först i vuxen ålder som jag lärt mig äta annat än murklor.

Nu planerar jag för en maskinstickningskurs. Det är skönt att restriktionerna släpps, och jag hoppas verkligen att veccinen hjälper ett bra tag. Men vi försöker avhålla oss från att vara alltför närgågna för säkerhets skull.
Mitt senaste förvärv Brother KH 120 finstickare kom med enbart manual på japanska. Men lyckligtvis finns det mesta att hitta på nätet, så det löste sig. Det är en maskin vars mönsterfunktion styrs av knappar. Den har ju vissa begränsningar men är perfekt för riktigt tunna garner. 


Fick en antik strumpstickare av märket Favorit av vår handlare Olov häromdagen. Men jag har inte kommit så långt i hanterandet att jag vill hålla kurs i dessa apparater än. Jag borde verkligen komma mig iväg till någon som håller sådana kurser. Sen är det ju lite jobb med att rengöra de maskiner som stått i hundra år. Men det är kul att ha något ogjort att se fram emot. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar