onsdag 23 december 2020

Julen står för dörren .

 Dan före dan brukade ju vara en av de längre dagarna när man var barn. Nu flyger dagarna iväg trots att man inget särskilt får gjort. Snart är det julafton igen. Ingen vanlig jul i år, men hos oss är det mesta sig likt, bortsett från att vi inte kommer att ha lika många barn, barnbarn och barnbarnsbarn samlade här. 

Vädret är förstås också lite ovanligt även om vi upplevt blidväder under jular tidigare också. För åtta år sedan var det minus 26 grader och betydligt mera snö.


22 december 2012


December 2020 knappt någon snö.

Oavsett väder, så kändes det nästan som julafton igår när min dotter kom hem från Skellefteå tryckeri med lådorna innehållande min första egna bok."Maria och Teresia." 
Jag har försökt sätta mig in i min mormors och farmors liv och tankar. Det har varit en intressant inre resa. Jag hoppas att jag kan inspirera fler att våga sig på att skriva om sina anmödrar. Det kan om inte annat bli en påminnelse för barn och barnbarn om hur det kunde vara att leva i våra trakter för cirka 130 år sen. 

Vill någon utanför familjen också läsa om dessa tappra kvinnor, så finns böckerna att köpa för 200 kronor inklusive frakt. Enklast är att swisha till 123 106 1548 och uppge namn och adress. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar