onsdag 21 augusti 2019

Dags att tömma några vävstolar

Inte har det blivit vävt så mycket som jag hade planerat i sommar, men ett par vävstolar har jag i alla fall snart tömt.
Ylletyget i hundtand som jag tänkt sy någon typ av cape elle jacka av har äntligen rullats av bommen, och snart även dubbelväven i åtta skaft. Den senare är en väv som när den väl är uppsatt är skoj att väva.
Jag har testat både stränggarn och nöthårsgarn som inslag, men trasor är också ett alternativ.
 Skönt när lagret av garn krymper något. Fast det är lätt gjort att lagret fylls på, när en är ute och ser sig om. Senast vann jag både ylle-och bomullsgarn i lotteriet som fanns vid mattutställningen i Värmland. Det röda yllegarnet använde jag i dessa dynor, som jag också stoppade med ull. Den övre dynan som är vävd av stränggarn stoppade jag med bitar av liggunderlag.
Eftersom varpen är tvåfärgad (svart och natur) så blir både de mörkare och ljusare inslagen rätt distinkta i färgen.

Passar också på att tvätta de sista otvättade ullpåsarna när vädret ser lovande ut.
Innan dagen var slut så tornade sig mörka molnformationer upp i väster.
Men regn behövs ju också emellanåt, och kan jag hjälpa till som regnmakerska genom att tvätta ull, så må det vara hänt. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar