måndag 8 augusti 2016

Väver vidare...

Det är svårt att välja i vilken vävstol en ska sitta, när det finns flera att välja mellan. Den med linvarp som är trädd ( = solvad ) i stramaljbindning har stått stilla över vintern men fick nytt liv när Benita och Ann-Jessica ville väva i den.
Snart kommer höstkylan och det blir för kallt att sitta ute i min oisolerade vävstuga. Funderar allvarligt på att lägga beslag på en av uthyrningsstugorna och sätta in en vävstol där. Då kan jag också väva hemmavid året om. Annars är ju vår vintervävstuga belägen i den gamla skolan grannbyn Petiknäs, där i och för sig flera uppstartade vävar väntar på mig. Det är ju mera glädje än bekymmer att ha alla dessa valmöjligheter.Jag brukar dock ofta utbrista :"Man skull ha vöre i flairom"!( Vilket fritt översatt till svenska språket betyder " Jag önskar att jag var flera")
Efter att ha slagit in några trasor före nedklippning av AJs vävda bit, fick jag lust att testa att väva tabletter i trikåtrasor i stället för lin. Det blev en stadig kvalitet där linvarpen också fick synas.
Nu håller jag på att testa halm som inslag. De blir kanske inte lika stabilt, men ganska snyggt.

Tänker att jag ska kanta dessa tabletter runt om med ett mönstrat tyg.
Så längtar jag också till mattväven i gles varprips.

Men det tar sin tid att gå igenom vilka trasor som lämpar sig bäst och räcker till den önskade längden.
Skjuter på beslutet och åker på loppis i grannbyn istället. Hittar bland annat en fin ripslöpare som den alltför tidigt bortgågna kollegan Lillemor vävt. Den får bli en födelsedagspresent till mig själv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar