lördag 22 februari 2014

Maskinstickningskurs och handarbetsloppis

Ligger lite efter med bloggandet, men det kanske är förlåtet?
Måste få börja med att berätta om förra helgens kurs i maskinstickning.
Eftersom vi inte precis bor i en metropol, så träffar vi (jag och min man) Inte så mycket folk dagligen. Därför är det extra roligt när det kommer människor som dessutom har samma intressen som en själv. Så är t.ex. fallet när jag får besök av kursdeltagare från olika håll i landet.
Brukar alltid börja med att bjuda på fika, så vi hinner prata lite om allas förväntningar och drömmar om vad dom ska hinna uträtta under helgen.
Sen är det ju inte alltid det går som på räls. Pillandet med minskningar och avmaskning tar ju en stund när man är nybörjare.
Ibland kan det hjälpa att gå ner på knä.
Men de flesta fick med sig någon färdig produkt hem.
Marlies stickade en trekantig sjal av ett härligt mohairgarn som spunnits av ullen från hennes angorabock.
Det räckte också till ett par pulsvärmare med en fin dubbel pickotkant och spets.

Sonja blev fin i sin sjal av lin med plockade hål här och där.
Väntar med spänning på att få se en bild av Annas tröja, färdigmonterad och klar.

I morse såg jag en annons i tidningen om ett handarbetsloppis i Skellefteå.
Det gick ju bara inte att motstå, eftersom jag ändå skulle till stan för att hämta biljetter till min dotters show.
Detta blev resultatet efter mycken vånda över allt jag inte köpte.
Den här vävboken från 1935 blev jag glad åt. Där finns många användbara mönster som passar än i dag.
En slits mellan skam och glädje över att ha betalat endast 10 riksdaler för en sådan fin frivoliterad duk.
Det känns lite högtidligt för mig som nybörjare i konsten att slå frivoliteter, att få hålla i dessa skyttlar som ägts av en riktig proffs.
En rolig leksak för en stickmaskinsnörd hittade jag också. En snoddstickare för fyra maskor. Fungerar förträffligt och är lämplig att ha med framför TVn.

Får bara hoppas att, när mina efterlevande gör handarbetsloppis, det kommer liknande nördar och tar hand om alla grejer och allt material jag samlat på mig genom åren.













1 kommentar:

  1. Ni hade det väl jätteroligt och vilken fynd !

    Hälsningar

    Marianne

    SvaraRadera