söndag 5 augusti 2018

Önskar jag kunde klona mig...

Sommaren har ju varit fantastisk i år och det är så mycket en vill hinna göra, Men värmen har påverkat min kapacitet en del, även om jag har kunnat sitta i skuggan inne i min "museielokal" och väva på de gamla vävstolarna oftare än förra sommaren.
 Några mattor har det blivit och ett antal bakworkshops, trots det varma vädret.
Förra helgen pågick en Fotoutställning där jag var involverad i egenskap av ordförande i vår Byaförening. Petiknäs kyrka var upplåten för ädamålet. 
Bilden togs 1974 vid ett födelsedagsfirande hos grannen.
Tyvärr är alla på fotot utom paret Gustavsson borta nu.
 Evenemanget invigdes med sång och musik. För sången svarade Rengårdsdottern Clara Gustavsson och för musiken Petiknässonen Anders Markström.

 Det var så trevligt att se de olika bilderna och annan dokumentation som de olika medlemmarna i våra byar Rengård, Petiknäs och Mörttjärn tagit fram. Besökarna verkade också trivas med att träffa de många utflyttade hemvändarna som kom.
...och bröderna Gustafsson fick också tillfälle att pratas vid  

Egentligen borde jag varit hemma och haft öppet i min egen utställningslokal, och samtidigt även i Vävstugan i Petiknäs på vår vävförening Vävskälets  Öppet Hus.
Därför blev det inget firande av Trasmattans Dag här i Rengård i år. Jag förflyttade mig och mina mattor till Petiknäs. De fick bli kvar där eftersom en grupp väverskor från Ljusvattnet ville komma förbi några dagar senare.
Det är ju alltid roligt att träffa vävande vänner, och få utbyta erfarenheter och kanske ge lite inspiration.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar