fredag 31 januari 2020

Tar tåget till Stockholm

Vi har i alla fall fått snö, även om det hitills varit ovanligt varm vinter.

Stockholm har gröna gräsmattor och mina filtstövlar känns lite malplacerade. Men nu tittar ju inte någon på mig - när det finns så mycket konst att se. Jag börjar med Liljevalcs vårsalong.
Det är intressant att se hur de olika jurymedlemmarna valt ut verken. 
En spännande blandning mellan skickligt konsthantverk och idébärande objekt.


Nästa stopp var hos Handarbetets Vänner och deras två utställningar.
Den som jag träffar först är Miriam Parkman och hennes fotograferande väninna som ställer ut verk inspirerade av deras resa i USA och Mexiko. Trevligt att ungdomar vågar välja denna yrkesbana.
Miriam är också medlem i "Studio supersju"

En halvtrappa upp ställde Åsa Grennvall/Schagerström ut sina broderier.
"Urmodern" kallade hon både utställningen och den bok hon  gett ut med de broderade bilderna och texterna .

Det Kungliga Slottet besöker jag inte så ofta. Men nu när det ställs ut mattor av Märta Måås Fjätterström så kan jag inte motstå frestelsen.  Den utställningen pågår ända till den 19 april, så det finns chans för många fler att få ta del av hennes arbeten. En grupp elever hade också vävt en matta i hennes stil som också finns med.   Min dator tillåter mig inte åtkomst till mina egna bilder just nu. Men det finns fler kollegor som bloggat om den utställningen, så jag tar genvägen och länkar till Textila Inslag
Jag får lite kluvna känslor när jag vandrar genom slottets salar, men måste inse att det mesta har två sidor. Det skulle dock vara trevligt att få höra några berättelser från någon av de många väverskor som utförde arbetena efter Mästas skisser och beskrivningar. Hur var det att arbeta med vävning under tidigt 1900-tal?
Här finns också en film från slottet , där vi får se många fina interiörbilder och höra scenografen berätta om hur hon tänkte när utställningen skulle byggas.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar