söndag 6 september 2015

Lin och linne

Årets linsådd resulterade inte i någon uppvisningsåker. Den har försummats gruvligt. Först blev sådden tre veckor försenad, och fröerna var kanske inte heller av bästa kvalitet.
Jag testade att så en del med det linfrö som går att köpa i livsmedelsaffären, och det grodde så småningom. Men något spånadslin blev det inte. Det går möjligen att använda till dekorationsbuketter.
 Tursamt nog är jag inte -såsom anmödrarna - beroende av en lyckad linåker. Dels har jag kvar en hel del ospunnet men färdighäcklat lin, så jag kan spinna ifall jag vill, dels så finns ju lintyg att köpa i affären. Handlade av Monica på Boliden garn och tyg när hon hade rea på tyg för något år sedan. Nu har det legat till sig och jag känner mig redo att sätta saxen i det.
Ett mönster på byxor från 70-talet hittades i mina gömmor. Tror jag sydde dem till min mor av storleken att döma. Nu har jag vuxit i det mönstret också. Den som spar han har.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar